Ruokamatkalla Hämeessä lähiruoka -kampanja onnistui yli odotusten!

Kun keväällä korona-aalto iski yli Suomen, oli tehtävä päätös Hämeen oman lähiruokatapahtuman, Avoimet maatilat Hämeessä, siirtämisestä seuraavaan kesään. Tehtyä työtä ei haluttu heittää kuitenkaan hukkaa; olihan töitä tapahtuman eteen tehty jo pitkään, kohteita saatu ennätysmäärä mukaan ja tapahtumalle lanseeratut Taste of Häme -sivustot viittä vaille valmiit. Tapahtuma päätettiin siirtää ”verkkoon” ja onneksi tähän päädyttiin – kesä onnistui yli odotusten!

Kesän aikana Taste of Häme -verkkosivuilla ja samaa nimeä kantavilla Facebook -sivustoilla esiteltiin hämäläisiä lähiruokakohteita videoin, ajankohtaisin nostoin ja perinteisin postauksin Ruokamatkalla Hämeessä -kesäkampanjan alla. Kohteet olivat esillä myös Kasvua Hämeessä Instagram -tilillä.

Kampanjan tavoitteena oli tehdä tunnetuksi hämäläisiä lähiruokakohteita, lisätä kohteiden näkyvyyttä sekä tunnettuutta, ja tätä kautta helpottaa myös palveluiden löydettävyyttä ja käyttöä. Ja tarjota tietysti vinkkejä paikallisille asukkaille, mökkiläisille ja matkailijoille mukavaan kesätekemiseen Hämeen maaseudulla. Kampanjaa täydensi valmiit lähiruokateemaiset retkiehdotukset mm. pyörällä kuljettavaksi. Kampanja aloitettiin ennen juhannusta ja se päättyi elokuun loppuun.

Aika teemalle oli otollinen, sivustot löydettiin hienosti ja kohteissa vieraili ennätysmäärä ihmisiä (tästä emme toki ota kunniaa itsellemme, vaan kohteet tekivät hienoa markkinointityötä myös itsenäisesti 😊). Yhteistyötä tehtiin myös paikallisten matkailuorganisaatioiden kanssa, kun samoja kohteita ja teemaa nostettiin esiin muun muassa Visit Hämeen ”Localt Tips – Hämäläisten suosikkikohteet” ja Lahti Regionin ”Visitlahti – Tuo veden kielelle” -kampanjoiden alla. Päijät-Hämeessä lanseerattiin myös samaan teemaan sopivat www.tasteofvisitlahti.fi -sivustot heinäkuun alkupuolella.  Yhteistyö lisäsi alueellisesti viestinnän vaikuttavuutta, ja sitä kautta paransi varmasti myös kohteiden löydettävyyttä.

Muutamia nostoja kesästä

Kampanja toteutettiin pääosin ilman maksullista mainostamista, joten tuloksiin voidaan olla siitäkin syytä erityisen tyytyväisiä. Tässä muutamia nostoja kesästä:

  • Taste of Häme -Facebook -sivut keräsivät kesän aikana lähes 1500 seuraajaa
  • julkaisuja oli yhteensä 69 kpl (Facebook) ja ne tavoitti lähes 35 000 henkilöä
  • ”tykätyin” julkaisu Facebookissa liittyi lähiruokapyöräilyyn ja se tavoitti jopa 1700 henkilöä
  • kasvuahameessa.fi verkkosivuilla vieraili kesä-elokuussa (3 kk) yhteensä lähes 10 000 käyttäjää, kun normaalisti käyttäjiä on noin 1000 hlöä/kk
  • lyhyitä kohdevideoita tehtiin yhteensä 8 kpl ja niitä on katsottu yhteensä 1100 kertaa (9.9.2020)
  • Taste of Häme näkyi ja kuului myös YLE Hämeellä 30.6. (radio ja TV klo 18.00 alueuutiset) -> tämän päivän aikana sivuilla vieraili noin 2000 käyttäjää! Merkittävä näkyvyys.
    Ylen uutiseen voit tutustua täällä

Kaiken kaikkiaan voimme olla kesään oikein tyytyväisiä, vaikka opittavaa ja kehitettävää varmasti vielä on. Kiitos kaikille kesän tempauksiin ja tekemisiin osallistuneille. Tästä on hyvä jatkaa!

Mikäli olet kiinnostunut saamaan kohdetietosi mukaan www.tasteofhame.fi -sivuille tai haluat muuten mukaan yhteistyöhön, olethan yhteyksissä:

Karita Toivanen
tiedottaja, MTK Häme ry, Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä / Ruokaviesti -hanke
040 723 8801, karita.toivanen@mtk.fi
www.kasvuahameessa.fi

Sivustot on rakennettu osana MTK Hämeen hallinnoimaa Ruokaviesti -hanketta.
Hanke on osa Kasvua Hämeessä teemaohjelmaa, ja sen tavoitteena on edistää Kanta- ja Päijät-Hämeen maakuntien ruokasektorin tunnettuutta, kehitystä ja yhteistä tekemistä monipuolisen tiedotuksen ja erilaisten tilaisuuksien ja tapahtumien kautta.