Ruokamatkailu mahdollisuutena

Ruoka tärkeäksi, elämykselliseksi ja ostettavaksi osaksi Kanta- ja Päijät-Hämeen matkailua!

Ruokamatkailu on globaalisti yksi matkailun eniten kasvavista trendeistä. Yhä useampi matkailija hakee tietoisesti ruokaelämyksiä ja ruoan takia valitaan myös matkakohteita. Ruokamatkailijat haluavat kokea luonnon, kulttuurin ja paikallisen elämäntavan. Suomalaisessa on potentiaalia, sillä tarinat, aitous, paikallisuus ja puhtaus luovat arvoa matkailijalle. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppii jotain uutta. 

Suomen ruokamatkailustrategia on päivitetty vuosille 2020-2028 ja voit tutustua siihen kokonaisuudessaan täällä.

Ruokamatkailun kehittämisen visio on:
Hungry for Finland – Ruoka elämykselliseksi ja ostettavaksi osaksi Suomen matkailua vastuullisesti!

Ydinteemoja sekä ruokamatkailutuotteissa että viestinnässä ovat:
1. Taste of place – Eat local and sense Finland!
2. Pure & Natural- Eat slow and healthy in Finland!
3. Cool & Creative- Eat wild and happy in Finland!

Strategian toimenpidekokonaisuuksia ovat vastuullinen liiketoiminta, tuotekehitys, strategiset kumppanuudet sekä myynti, markkinointi ja viestintä. Kaikille näille kokonaisuuksille on määritelty toimenpiteet ja mahdolliset vastuutahot. Ruokamatkailustrategian jalkautusta tehdään alueellisissa työpajoissa ympäri Suomea. Näihin työpajoihin kutsutaan ruoka- ja matkailuyrittäjiä sekä -toimijoita. Mitä useampi kokki, sen maukkaampi soppa!

Tulossa syksyllä 2020 Kanta-Häme:
Ruokamatkailu verkkovalmennus ja työpajat 2.10. ja 6.11.  Lisätietoja ja ilmoittautumiset

Tutustu myös:
Suomen ruokamatkailun tuotesuositukset
Ruokamatkailun tarinallistaminen – Opas ydin- ja palvelutarinan käsikirjoittamiseen

Myös Hämeessä voimme ammentaa valtavasti ruokamatkailun tarjoamista mahdollisuuksista.

Hämeessä on valtava määrä potentiaalia. Ruokamatkailun avulla voimme tehdä hämäläistä ruokaa tunnetuksi sekä luoda uusia markkinakanavia alueen toimijoille. Matkailun avulla yrittäjä voi monipuolistaa maatilayrityksensä liiketoimintaa ja samalla ylläpitää sekä edistää vanhojen rakennusten ja kulttuurimaisemien säilymistä. Meidän tehtävänä onkin tuoda matkailusta kiinnostuneet yritykset sekä paikalliset matkailuorganisaatiot yhteen, toteaa Karita Toivanen MTK Hämeen Ruokaviesti -hankkeesta.

Miten mukaan?

Voit olla yhteyksissä karita.toivanen@mtk.fi tai soittele p. 040 723 8801, tulen käymään ja mietitään yhdessä miten voisimme asian kanssa edetä.

Vaihtoehtoisesti voit olla suoraan yhteyksissä paikallisten matkailuorganisaatioiden edustajiin ja he huolehtivat asiaasi eteenpäin.

Kanta-Hämeen alueella toimivat yritykset: Visit Häme, Outi Mertamo, 050 351 5799, outi.mertamo (at) lahtiregion.fi
Päijät-Hämeen alueella toimivat yritykset: Visit Lahti, Suvi Räsänen, 040 139 0690, suvi.rasanen (at) lahtiregion.fi

Kokeile! Lisää omat tuotteesi Doerz -palveluun ja tarjoa elämyksiä omalla tilallasi. 

Tienaa rahaa jakamalla elämyksiä matkailijoille ja ryhmille omien aikataulujesi mukaan. Voit tarjota elämyksiä yksityishenkilönä.
Sinun ei tarvitse olla ammattimainen turistiopas tai huippukokki tarjotaksesi elämyksiä. Mutta sinun pitää suhtautua tekemiseesi intohimoisesti ja haluta jakaa sitä muiden kanssa. Elämysten tulisi olla aitoja ja uniikkeja. Tuotteet tulee myyntiin Doerz -palveluun, joiden markkinoinnista vastaa paikalliset matkailuorganisaatiot. Lue lisää Doerz -palvelusta ja ilmoittaudu mukaan.

Esimerkkituotteita maaseudulle:

Walking with the goats

Evening milking

Ruisleipää kotikeittiössä

Eläinpiha ja elämyspiha

Miten homma toimii? Kysy lisää:
Kanta-Häme: Karita Toivanen, p. 040 723 8801, karita.toivanen@mtk.fi
Päijät-Häme: Mirka Syvänen, p. 040 142 8444, mirka.syvanen@lahtiregion.fi
Lue myös opas Lahden seudun tuotteiden lisäämiseen Doerz -palveluun

Lue lisää Suomen ruokamatkailusta www.hungryforfinland.fi/
Lue lisää Suomen ruokamatkailun trendeistä ja toimenpiteistä täältä
Katso video Hungry for Finlandin tuottamasta Suomen ruokamatkailusta täältä