Maailmanvalloitusta, puhtautta, mehiläisten ja ihmisten hyvinvointia
Hikiän

Hikiän tuottaa ja myy maailmalle puhtainta ja korkealuokkaisinta hunajaa ja propolista. Liiketoiminta keskittyy tällä hetkellä pääasiassa Aasiaan sekä Keski- ja Kauko-Itään, mutta tavoitteena tulevaisuudessa on laajentaa myyntiä myös Eurooppaan. Pelkkää bisnestä hunajan tuottaminen ei kuitenkaan ole. Yrityksellä on vahvat arvot ja tavoitteet mehiläisten ja luonnon pelastamisessa.

Hikiän tarina lähtee liikkeelle toisen maailmansodan jälkimainingeista. Sota kosketti Hämettä voimakkaasti. 1940-luvun ruokavarannot olivat huolestuttavan vähäiset niin maakunnassa kuin koko maassa.

Isoisäni Martti rakensi tuolloin ensimmäisen mehiläispesän syvälle Hikiän metsään Hausjärvellä. Samassa paikassa mehiläistarhamme ovat edelleen, kertoo kolmannen polven mehiläistenhoitaja ja Hikiän toimitusjohtaja Reko Nieminen.

Martti opetteli kaiken mehiläistenhoidosta. Perheen suureksi yllätykseksi hunajaa alkoikin tulla enemmän kuin osattiin kuvitella. Niinpä Martti myi sitä naapurikyläläisille, jotka tuona vaikeana aikana ajattelivat sen olevan ”jumalten nektaria”.

Ajan myötä mehiläispesien määrä ja hunajan myynti kasvoivat, mutta koska kaikki sadonkorjuusta hunajan purkitukseen tehtiin huolella käsityönä, oli kaupankäynti silti hyvin pientä ja vaatimatonta liiketoimintaa.

Tärkeintä oli, ja on edelleen, että hunaja säilyy koko ajan luonnollisessa tilassaan, eikä sitä kuumenneta tai käsitellä millään tavalla, Reko kertoo Hikiän perimmäisestä toiminta-ajatuksesta.

Hunajantuotannon lisäksi arvokkaat mehiläiset tuli säilyttää koskemattomina ja terveinä koko ajan. Alusta asti on Hikiän:llä ollut yksi tiukka sääntö, joka onkin terveiden ja hyvinvoivien pesien salaisuus: vähän sinulle ja vähän minulle. Se tarkoittaa, että mehiläisille jätetään hunajaa pesiin, jotta ne pärjäävät talven yli.

Kestävää ja vastuullista toimintaa

Reko on seurannut isoisänsä jalanjälkiä mehiläisten hoidossa. Esimerkiksi mehiläispesät on edelleen rakennettu puusta ja mehiläisten hyvinvointi on kaikki kaikessa.

Teollisuus on Suomessa mennyt roimasti eteenpäin Hikiän alkuaikoihin verrattuna, mutta yrityksellä on vankka päämäärä säilyttää pesät ja pesien hoito kestävänä ja niin luonnollisena kuin mahdollista. Jos yritys nyt lakkaisi toimintansa, mehiläiset jatkaisivat eloaan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Oikeastaan meillä hunajan tuotannossa ja mehiläisten hoidossa ei mikään ole muuttunut yli 70 vuoteen, Reko toteaa.

Ja miksi pitäisikään? Luonnon omaa hunajareseptiä on vaikeaa laittaa paremmaksi. Mehiläiset tekevät korkealuokkaista ja niin puhdasta tuotetta, ettei sitä sovi pilata millään.

Tämän päivän terveyssäännökset määräävät, että hunajakennosta uutetulle hunajalle on käytettävä ruostumattomasta teräksestä valmistettuja altaita. Siinä oikeastaan ainoa asia, joka on muuttunut, Reko sanoo.

No, onhan toki toinenkin asia, joka vuosien kuluessa on vaihtunut, nimittäin ruorissa oleva mies. Reko on tiimeineen laajentanut Hikiän hunajan myynnin maailmalle, ja tavoitteena on kasvaa entisestään. Lisäksi tiimi panostaa muun muassa tärkeistä tavoitteista ja teemoista viestimiseen ja tiedon jakamiseen, ja sitä kautta lisäarvon tuottamiseen asiakkaille.

 Maailmanvalloitusta – puhtaus ja luonnollisuus valtteina

Hikiän premium-tason hunaja kiinnostaa etenkin Aasiassa. Suomalaisuus ja suomalaiset tuotteet ylipäätään ovat vetovoimaisia. Puhtaus ennen kaikkea on asia, joka on aasialaisille hyvin tärkeää, ja he ovatkin todella valveutuneita torjunta-aineista ja raskasmetalleista elintarvikkeissa.

Kansainvälistyminen lähti vahvasti liikkeelle menestyksellä NOPA-messuilla Hong Kongissa vuonna 2017. Hikiän voitti tuolloin Outstanding Natural and Organic Product Award Winner -palkinnon. Voitokas putki jatkui seuraavana vuonna Dubaissa Gulfood -messuilla, josta tuomisina oli Innovation Awards Winner -palkinto.

Erityisesti Kiina on meille mielenkiintoinen markkina-alue. Siellä on suuri asiakaspotentiaali ja tuotteemme sopivat hyvin niin kuluttajille kuin markkinoille yleisesti, Reko avaa päätöstä lähteä valtaamaan Aasiaa muutama vuosi sitten.

Suomalaisella hunajalla ei kuitenkaan vielä ole maahantuontioikeutta Kiinassa. Onneksi on olemassa yhteyshenkilöitä rajat ylittävään verkkokauppaan, joiden avulla pystymme myymään tuotteitamme Kiinassakin, Reko jatkaa.

Esimerkiksi juuri tästä syystä Hikiän osallistui viime vuoden lopulla China Roadshow -kiertueelle etänä Business Finlandin avustuksella.

Apua kansainvälisille markkinoille pääsyyn löytyy kyllä, jos on tahtoa ja uskallusta. Esimerkiksi juuri Business Finland auttaa yrityksiä löytämään kontakteja. Mekin saimme tuolta Roadshow:lta useita avauksia, Reko kiittelee.

Tuotteen ja brändin pitää toki olla kunnossa, ja kohdemarkkinaan ja etenkin kulttuuriin on tärkeää tutustua etukäteen. Ja tietenkin Suomesta pitää osata kertoa, Reko vinkkaa.

Myös yrityksen myyntistrategia tulee olla loppuun asti mietitty. Hunajan satokausi on Suomessa todella lyhyt, vain 8 viikkoa. Hikiän tuotanto on harmoniassa luonnon kanssa, ja toisena vuonna hunajaa saattaa tulla enemmän, toisena vähemmän. Tuotetta ei siis riitä kaikille. Hikiän asiakassegmentti on tästä syystä hyvin rajattu.

Lyhyt satokausi onkin yksi niistä asioista, joka tekee tuotteesta ekslusiivisen ja ohjaa muun muassa hinnoittelua. Yksi Hikiän 300 g hunajapurkki maksaa lähes 150 euroa.

Suomalaiselle kuluttajalle Hikiän hunajan purkkihinta saattaa kuulostaa päätähuimaavalta, mutta me päätimme lähteä suoraan kansainvälisille luksustuotemarkkinoille, jossa hintataso on eri luokkaa, Reko valaisee Hikiän strategiaa.

Yritys menestyy, kun se toimii arvojensa mukaisesti

Rekon suurin huolenaihe on pölyttäjien määrän radikaali väheneminen ja planeettamme kestävyys erityisesti ruoantuotannossa. Siksi Hikiän hunajatuotannossa hyödynnetään vain luonnon maagista voimaa ilman minkäänlaisia torjunta-aineita ja lannoitteita tai GMO:ta, jotta voidaan samalla suojella ympärillä olevaa kallista luontoa ja maailmaa.

Mehiläispesät on myös sijoitettu syvälle puhtaaseen ja koskemattomaan metsään, jotta mehiläisillä on täysin luonnolliset elinolot.

Tuotteet testataan säännöllisesti kolmannella osapuolella, jotta asiakkaiden ja kumppanien luottamus tuotteita ja yritystä kohtaan säilyy.

Me myös arvostamme mehiläisiämme ja luotamme niiden älykkyyteen. Emme tästä syystä esimerkiksi rajoita niiden ruokailua yksikukkaiselle alueelle, vaan ne tietävät kyllä mistä ja minkälaista mettä ja siitepölyä ne tarvitsevat selvitäkseen talvesta, Reko kertoo.

Hikiän tavoitteena on ennen kaikkea pysäyttää pölyttäjien määrän väheneminen omalla toiminta-alueellaan. Lisäksi yritys tekee kaikkensa sen eteen, että luonnon ja metsien monimuotoisuus säilyisi, viljelykelpoinen maaperä lisääntyisi ja puhdasta vettä olisi saatavilla.

Yksin Hikiän ei tietenkään pysty pelastamaan maailmaa, ja siksi teemmekin yhteistyötä eri tahojen kanssa. Kun meidän omat arvomme ja kumppanin arvot kohtaavat, yhteistyötä on hyvä tehdä ja menestyminen on mahdollista, Reko toteaa.

Rekolle ja koko tiimille tärkeintä on olla rehellinen ja luotettava niin itseään kuin asiakkaitaankin kohtaan ja nojata kestävään toimintaan kaikessa tekemisessä. Tiimissä uskotaan myös vahvasti henkilökohtaiseen kasvuun ja kehitykseen sekä kiitollisuuteen.

Todellinen ilo ja onni löytyy tästä koko matkasta, jota kuljemme. Teemme parhaamme, että myös asiakkaamme ja kumppanimme voivat nauttia tästä samalla tavalla kuin me itse, Reko tiivistää lopuksi.

Kuka?

Reko Nieminen, kolmannen polven mehiläistenhoitaja ja Hikiän toimitusjohtaja

Nuoruudessaan Reko kisasi moottoripyöräkilpailuissa eurooppalaisilla radoilla, samalla kun työskenteli IT-alalla. Juuret ja perhearvot olivat kuitenkin tiukasti sulautuneet Etelä-Suomen maaperään, ja houkutus luontoon ja koskemattomaan metsään osoittautuivat liian voimakkaaksi vastustaa. Reko palasi lopulta takaisin Hikiälle, pieneen kylään Hausjärvellä, ja rakensi sinne kodin isänsä avustuksella.

En henkilökohtaisesti halua, että perinteiset ja kestävät menetelmät mehiläisten hoidossa muuttuvat. On tosi tärkeää, että meillä on pölyttäjiä myös tuleville sukupolville, olemme niistä hyvin riippuvaisia, Reko sanoo.

 

Teksti: Reetta Sorjonen, SireUp for Hikiän

Kuvat: Hikiän